torsdag 19 mars 2009

Vandrande matrecept nummer 1


Grekisk pyttipanna är ett "vandrings-recept" som dök upp i närmsta kuststad för snart 3 år sen. Receptet cirkulerade både på sjukhuset och inom barnomsorgen.
Det är ett suveränt recept som man enkelt dubblar och då räcker till 12 personer.


Det är praktiskt att det räcker till så många, och att man bara ställer fram hela långpannan på bordet när det är klart.
Vi har bjudit många på detta, och gett ut recept som har vandrat vidare. Och vad jag vet så har det hamnat i bl.a Canada.
Här kommer min variant:


Grekisk Pyttipanna 6 personer ( kan enkelt dubblas och ryms ändå i långpannan)

Lägg köttet i marinaden minst 6 timmar före tillagning!

1 fläskfile´ eller kyckling fileér (600-800g) strimmlas
potatis i klyftor (ca 3 per person)
6 st morötter i stora bitar
1 gul lök i klyftor
4 tomater i klyftor
2 röda paprikor i bitar
feta ost i tärningar
1 burk gröna oliver
soltorkade tomater
inlagda vitlöksklyftor

Marinad:
4 pressade vitlöksklyftor
1 1/2 dl olivolja
1 1/2 tsk sambal oelek
2 msk soja
1/2 msk ingefära
salt och svart peppar

Vitlöks sås:
4 dl creme fraiche
2 msk majonäs
2 pressade vitlöksklyftor
4 tsk italiensk sallads krydda
2 tsk pressad lime eller citron

Tillagning:
Lägg det strimlade köttet i marinaden minst 6 timmar före tillagning. Stå kallt.
Smörj långpannan (ungsplåt med hög kant) med olivolja
Lägg i potatis i klyftor och morötter i stora bitar - in i ugnen i 30 min 225 gr.
Ta ut och lägg på lök, tomater, paprikor, feta ost, oliver, soltorkade tomater, inlagda vitlöks klyftor, ja det man tycker passar själv. Lägg överst på köttet med marinad. Grädda vidare i 30 min. Ställ fram långpannan på bordet och servera vitlöks såsen till.

Översta bilden : lagt på grönsaker ost osv
nästa bild : på med det marinerade köttet
längst ner klart att äta!

Lycka till!

Det skulle vara kul att veta hur spritt receptet är över landet, det kanske är väldans vanligt?

5 kommentarer:

Annika sa...

Gott gott. Det här ska jag prova!
Kram Annika.

Designe sa...

Åh hjälp så gott det ser ut! Nu blev jag hungrig! Har hört talas om dessa recept men ej lyckats få dem tidigare...nu ska jag oxå prova! Tack för tipset!
Jo, mina småväskor kommer från Ikea faktiskt...billiga var de oxå..på barnavdelningen! :)
Trevlig helg!

Viveka Gulda sa...

Oj vad det ser gott ut, nu är det spritt hit i alla fall, har aldrig provat det, men det ska jag:)
Självklart är det inte för sent att vara med i vårteckensutmaningen, jag har lagt till dig nu,
kram
Viveka

Snuttan sa...

MMM vad hungrig jag blev nu

Ha en underbar vecka
Kram
Åsa

Lusthuset sa...

Hej Kul att du hittade till min blogg och att du gillar det du ser. Ditt recept ser ju hur gott ut som helst. Det skall jag spara, det är sådana rätter som är bra att ha. Ha det bra och på återseende, hoppas jag. Kram!