måndag 14 december 2009

3:e Advent och Julmarknad


Golvvas av Vicke Lindstrand. En av mina favoriter bland Ekeby vaserna!


Tillfällig uppknytning av lutande hyasinter.


Den mysigaste julmarknaden finns på Frägsta Kulturgård i Näsviken - Hälsingland
Den här bilden är ifrån förra året - då fanns det snö!


Vita dukar - levande ljus - brasor i alla rum!


Åh så goofika såklart!
Allehanda konsthantverk och hemgjorda matvaror osv finns till försäljning.
Den här julmarknaden är tradition att besöka för mej.

10 kommentarer:

Annika Christensen sa...

Vilken vas!!
Köpte en liknande i nyproduktion på Åhlens men inte samma känsla.
Mycket fint du visar.
Annika

Unknown sa...

Så vackert med amaryllisarna och den ljuvliga vasen!

Anonym sa...

Håller med, en fin tradition.
De är så rara de som bor i huset.
Köpte min fårfäll av Atelje Berglock redan på fredagen, så jag kom inte dit i år.

Glädjekällans Trädgårdsblogg sa...

Vad roligt att hitta till din blogg. Det gjorde jag via Trädgård vid vägs ände.
Dessutom hittar jag ytterligar keramikbloggar hos dig som jag skall besöka senare. Är ingen keramiksamlare vdirekt, om jag bortser från mina blomkrukor, med tycker om saker från UE, Gefle och Bo-fajans.
Kan du tänka dig att ta en titt på 'lådan' den grönglaserade, som jag har hyacinter i. Den är omärkt men du kanske vet varifrån den kommer?
Tack för titten!
Birgitta

hagagården sa...

Tack för titten,vilken underbart fin vas,och det ser vansinigt mysigt ut där.
kram
ninni

Lisas torp sa...

Åh, så mycket vackert du visar! Vasen och hyacinterna - så Ekeby-formfint det är! Du har verkligen godbitarna!

Så vacker gården är och vilken stämning!

Ha det gott i snöyran!
Kram
Lisa

Med fingrarna i (j)orden sa...

Vilka helt fantastiska vaser - jag kan inte låta bli att bli en gnutta avundsjuk! Här i Höganäs har vi flitiga "proffs" som är ute och finkammar loppisarna som de sen säljer för 5-6 gånger priset på sina "antikvitetsbodar". Suck!
(Fast ibland har man tur och kommer före dem - då blir det krukfest!)
Eva

n o r d i n g å r d e n sa...

Hejsan svejssan fru Ekis: ) men oj va vacker Hälsingegård, så vansinnigt fint, den markanden skulle jag gärna vilja besöka ett annat år.... den Ekebyvasen framhävde verkligen de röda Amaryllisrna! Tjusigt!

Ja, lika korkad är jag, jag åkte hemifrån den 5 dec för jobb och kommer inte hem förrän den 22, gissa om jag längtar hem, och kommer fara runt som ett skållat jultroll då: ) så jobbar gör jag med... men det tar vi igen sedan, eller hur! Trevlig jobbhelg! Mari.

Lisas torp sa...

Jag önskar dej en riktigt go och skön julhelg!
Kramar
Lisa

n o r d i n g å r d e n sa...

Hejsan svejsan och hallå i stugan! Hoppas julen varit bra! Jodå, den duken såg väl riktigt allmogepräktig ut men vet du vad, den kommer fr Ikea! Jag köpte en kudde i samma serie också, den syns på mitt Ikea-bidrag! God fortsättning på alla mysiga juldagar! Mari.