måndag 17 december 2012

Glögg och Jultider


Grötskålen som har kommit tillbaka till mej.
Den köpte jag som julklapp på 60-talet, i min bys lilla bok och present affär.
Norskt porslin, Stavangerflint. Perfekt till gröten.


När jag bjuder på glögg kommer Upsala-Ekeby servisen "Fyris" till användning.
( Även några Bofajans assietter kommer till användning )
Då är det wasabi i stora mänger som gäller! Passar bra till pepparkakor!
Hackad kallrökt lax i en röra med creme fraiche och wasabi.
Rullar av kallrökt lax med cream cheese och wasabi.
Glöggen dricks ur Ittala teglas.


Jag har aldrig vågat använda min barndoms gamla julgransspira!
Mina släktingar fick den från Amerika, troligen på 50-talet.
Jag har aldrig sett någon likadan.

Det var lite jul glimtar från mej!

4 kommentarer:

Daniel sa...

Det är så trevligt att duka till jul. Tallrikarna var jättefina! Och spiran! Jag har en med likadana klockor på, men själva spiran är annorlunda. Den finns i min kalender under lucka 7. Vad kul att se en liknande. Jag hade heler aldrig sett en sådan förut.

Ha det gott!
Daniel

Gila sa...

Så fin grötskålen är!

Hanna sa...

Tittar in för att önska dig en riktigt GOD JUL.
Kram
Hanna

Retrorosa sa...

Den skålen er også min favoritt. Har stor skål og 10 dype tallerkener. Nå leter jeg etter koppene til gløgg:)