fredag 22 mars 2013

Tur och tålamod.


Ibland har man en väldig tur!
I en liten loppis i Hudiksvall letade jag efter lite grejer till en 70-tals fest. 
Hittade inget av intresse, men jag kikade in i det lilla fikarummet. 
Där i fönstret stod två ytterkrukor som påminde i form och glasyr om Ekeby.
Krukorna var inte till salu egentligen, men efter lite försiktig övertalning och väntan flyttade den snälla damen krukväxterna till några nyare krukor!
Priset blev helt överkomligt, en tjuga var!

Hemma hittade jag lite information. Krukorna är Ekeby! 
Tillverkad 1939-40.
Påminner i stil om Vicke Lindstrand, men han anställd på Ekeby först 1942.
Jag har sett en grön variant på bild.
När man minst anar det, då dyker fynden upp!

5 kommentarer:

form55 sa...

Lindstrand kanske "lånade" strukturen till sina objekt. Ungefär som Stig Lindberg lånade strukturen på Vindaserien från en modell som Kåge hade gjort.

Fru Ekeby sa...

Det tror jag oxå. Inspiration kommer nog ofta från "frön" som utvecklas till något annat än ursprunget.
Mimmi

Hanna sa...

Ville bara titta in och önska en Glad Påsk.
Kram
Hanna

trillivippa sa...

Men du, vilket flyt! Ibland ska man ha turen med sig! :)

Yvonne sa...

Snygga!